Termin „koncepcje zarządzania” jest zwykle opisywany jako zbiór pomysłów, które pozwalają na takie prowadzenie instytucji lub przedsiębiorstwa, które zapewnia takiemu podmiotowi odpowiednie miejsce na rynku. Ich zadaniem jest również stworzenie odpowiednich warunków wewnątrz firmy tak, aby mogła się zmieniać wraz ze zmieniającym się otoczeniem. Ich lista jest wyjątkowo długa, a wybór tej najwłaściwszej jest uzależniony od wielu czynników.
Reengineering i jego specyfika
Przedstawienie wszystkich koncepcji zarządzania, które okazały się skuteczne w przypadku pewnej grupy podmiotów, wydaje się niemal niemożliwe. Reengineering wydaje się jednak szczególnie interesującym rozwiązaniem. Przewiduje wprowadzenie zasadniczych zmian odnoszących się do wszystkich zadań i czynności w przedsiębiorstwie. Koncepcja ta zakłada wyznaczenie ich od początku, aby mogły służyć możliwie jak najlepiej postawionemu celowi. Jest stosowana przede wszystkim tam, gdzie wyraźnie widać, że wykorzystywane do tej pory metody nie przynoszą spodziewanych rezultatów. Jej nadrzędnym celem jest więc nie tylko poprawa osiąganych wyników, ale i redukcja kosztów, z jakimi się to do tej pory wiązało.
Outsourcing
Outsourcing to jedna z najpopularniejszych koncepcji zarządzania ostatnich lat. Przewiduje kupowanie tak dóbr, jak i usług, które w danym momencie są potrzebne przedsiębiorstwu. Pozyskiwanie ich od zewnętrznych dostawców wiąże się z koniecznością ponoszenia pewnych kosztów. Nadal są one jednak bez porównania niższe niż te, które trzeba osiągnąć szkoląc własnych pracowników lub zatrudniając specjalistów. Przegląd zalet outsourcingu zwykle rozpoczyna się od zwrócenia uwagi na zmniejszenie kosztów działalności. Warto jednak mieć na uwadze również to, że outsourcing prowadzi do poprawy jakości usług. Jeśli jest dobrze prowadzony, zakłada przecież współpracę jedynie z fachowcami.
Time based management
Time based management to koncepcja zarządzania bazująca na przekonaniu, że tam, gdzie w grę wchodzi tworzenie i realizacja wartości dodanej, kluczowym czynnikiem jest czas. Zakłada, że jeśli uda się wykorzystywać czas efektywnie w przedsiębiorstwie, nie tylko doprowadzi to do szybszego powstania nowych produktów, ale również do sprawniejszego wprowadzenia ich do sprzedaży. Celem tej strategii jest przede wszystkim skrócenie realizacji procesów, dąży ona jednak również do uznania za priorytetowe dotrzymywania terminów realizacji zamówień. Przedsiębiorstwo korzystające z tej koncepcji zarządzania może liczyć nie tylko na zwiększenie przychodów pochodzących ze sprzedaży, ale również na wzrost udziału w rynku. Time based management jest też w stanie poprawić wizerunek przedsiębiorstwa przyczyniając się do tego, że jest ono postrzegane jako solidne, godne zaufania i szanujące czas klienta. Oczywiście, jak i każda inna strategia, również ona wiąże się z pewnymi niedociągnięciami. Zwraca się uwagę na to, że trudno wprowadzić ją w życie z dnia na dzień. Zmiany nie są też zawsze przyjmowane życzliwie przez samych zatrudnionych.